Jerzy Konikowski
Schach-Echo (1985/87), Pochwała
Wygrana
Czarne posiadają wieżę więcej, ale po oczywistym 1.e7 znalazły się one w trudnej sytuacji. Strategia ich obrony będzie polegała więc na grze na pata. Najpierw trzeba się pozbyć zbędnego pionka 1… a1H Nie ratuje też drugi wariant: 1… Wd8 2.ed8H a1H 3.H:b8+! (po 3.G:a1? byłby pat) 3… K:b8 4.G:a1 Ka8 5.Gf6 Kb8 6.Gd8 Ka8 7.Gb6 i białe wygrywają. 2.G:a1 Wd8 3.ed8S! Tylko tak! Po postawieniu na d8 hetmana lub wieży byłby pat. Natomiast po 3.ed8G? czarne ratują się znanym sposobem: 3… Ge5! 4.Gf6 (4.G:e5 pat) 4… Gc7 5.Gac3 Ge5 6.Gd4 Gf4 7.Gf2 Gg3 8.Ge3 Gf4 9.Ged4 Ge5 itd. 3… Ge5 4.S:c6! Oczywiście gońca nie można zabić wobec pata. 4… G:a1 5.S:a7 Białe mają dwa pionki więcej , ale walka nie została jeszcze zakończona… 5… Gd4 6.Sc8! Tylko tak! Po błędnym 6.c6? czarne ratują się znanym patem: 6… G:a7 7.c7 Gb8! 8.c8H. 6… G:c5 7.Sb6+ G:b6 (po 7… Kb8 8.Sd7+ i białe wygrywają gońca) 8.ab6 Kb8 9.b7 Kc7 10.Ka7 i biały pionek osiąga pole przemiany.
Kto by pomyślał, iż w toku gry znikną z szachownicy wszystkie figury i pionek z a5 zamieni się na polu b8 w hetmana?