Zwracam uwagę w odcinku 12 na komentarz Internauty Sangakkara i moją odpowiedź. Powtarzam, że jest wiele abstrakcyjnych studiów, które są wytworem ich autorów. Jednakże teza, że wszystkie studia wynikają w toku praktycznej gry, mija się z prawdą!
Oto jeszcze jeden przykład przedstawiający ciekawą kombinację, ale czy ta pozycja jest realna?
Autor: N.Bakke
1970
Remis
Oczywiście jest wiele studiów artystycznych mających w sobie nie tylko niezwykłą treść, lecz także przypominających swych obrazkiem normalną końcówką.
Proponuję rozwiązanie następujących pouczających zadań:
Autor: D.Przepiórka
1910
Wygrana
Autor: F.Prokop
1923
Wygrana
Autor: O.Duras
1902
Wygrana
Problemiści wykorzystują bardzo często idee zaczerpnięte z rozegranej partii. Ostre kombinacje i interesujące pozycje wytworzone w toku praktycznej gry mogą dostarczyć kompozytorom również wielu wspaniałych wrażeń i pomysłów.
W odcinku 10 zamieściłem trzy moje studia, które powstały w trakcie analizy końcówek. W książce Kings, Commoners and Knaves autor Edward Winter podał inny przypadek z mojej twórczości: link.