Grzegorz Mazur (luty 2015)
Białe zaczynają i wygrywają:
[6+4]
Witam,
Mam przyjemność zaprezentować dość prostą, ale bardzo praktyczną końcówkę wieżową.
Wieżówka jest pouczająca: pomimo posiadania przez białe dużej przewagi materialnej (dwa piony), należy uważać na subtelności prowadzące do remisu.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Mazur
Rozwiązanie w komentarzach
Rozwiązanie:
1. b5 ab5
2. c5!/i Wh4
3. a6! ba6/ii
4. c6 a5
5. Wd8!!/iii W:h7
6. Wd7+ 1-0
/i
2. cb5? b6! 3. ab6+ Kb7! z remisową pozycją Vančury – teraz czarne stoją w miejscu i bronią się, gdyż białe mimo przewagi materialnej nie są w stanie progresować
(albo też: 3. a6 i czarna wieża staje się „wściekła”)
/ii
po przykładowym: 3…b4 4. ab7 K:b7 5. c6+ Kc7 6. Wa8! W:h7 7. Wa7+ białe zdobywają wieżę znanym motywem geometrycznym
/iii
subtelna pułapka remisowa kryła się po nieostrożnym:
5. c7? Wb4+ 6. Ka3 Wa4+ 7. Kb2 Wb4+ 8. Kc3 Wc4+ 9. Kd3 W:c7 10. Wa8+ K:a8 11. h8H+ Kb7
i czarne mają twierdzę nie do zdobycia. Biały król jest teraz odcięty po kolumnie „c”, atak na czarną wieżę będzie bezskuteczny z uwagi na to, że wieża ma punkt zborny na c4
Bardzo fajna praktyczna końcówka idealna do ćwiczeń z młodzieżą, np. na zajęciach MASZ.